Nak Batal atau Tamatkan SSM kena bayar?

Wednesday, November 22, 2017


Salam hi,

Sekarang orang sibuk nak batalkan atau tamatkan SSM sebab takut tak dapat BR1M.

Serius?

Ya, serius. Sebab akan datang, kalau kita ada daftar SSM, pihak BRIM akan mintak copy penyata pendapatan perniagaan kita selama 3 bulan.

Tak kirala akaun bank persendirian atau syarikat.

Apa tujuannya?

Nak intai pendapatan kita, dan lepas tu nak mintak bayar cukai? :D

Ini perkara sangat biasa di Malaysia. huhu

So, kalau sesaper yang ada niat nak tamatkan SSM, korang kena siapkan duit RM10 untuk dapatkan Surat Pengesahan Penamatan. Jangan lupa 60sen untuk cukai GST >.<

Info lanjut, korang boleh baca sini

http://www.ssm.com.my/ms/sole/closing-a-sole-proprietory-partnership

Adios,
ASTraveler 2017

9 comments

  1. Nak tamatkan pun kena bayar juga.. Ish ish..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam Julia. Singgah dan follow jugak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam hi awak. tq singgah.. :D

      btw mai la join GA baru sy

      http://www.akuseorangtraveler.com/2017/11/give-away-hadiah-misteri-dari-astraveler.html

      :)

      Delete
  4. setiap tahun declare income....huhu..

    ReplyDelete
  5. Duit duit duit. huhu semua perlukan duit sekarang ni.

    ReplyDelete

Chit Chat

Latest Instagrams

© Aku Seorang Traveler. Design by Fearne.