Kasut Getah

Friday, September 11, 2015

Assalam,

Korang pernah dengar kasut getah atau hiker biasa panggil Adidas Kampung? :)

So, siapa yang dah biasa dengan dunia outdoor, biasa dengan aktiviti mendaki atau trekking. Mesti pernah dengar kasut ni, atau dah pernah pakai. Tapi siapa yang dah biasa berkebun, menoreh, taula kot kewujudan kasut ni.

Kasut getah, bukan jenama dari Karrimor, Quechua, Salomon etc. Kasut getah hanya sekadar getah. Tapi, bila bawak hiking, trekking. Kasut getah ni la paling win!

**Kasut Getah cap Bowling orang kata getah dia lembut sikit.

Harga? Tak la semahal kasut berjenama. Bukan RM100, bukan RM50, bukan RM20. Tapi boleh dapat dengan harga RM8-RM10 saje. Murah kan? Padan la dengan rupa dia,



Tak la se-cun kasut-kasut berjenama terkemuka. Tapi sangat grip bila pakai hiking kawasan berbatu, tak licin!

Macam kawan saya, penah hiking guna kasut getah naik Gunung Kinabalu. Laju je dia jalan dekat batu.

Hiking/trekking jarak jauh ni, kalau nak pakai kasut getah, mesti sakit dekat jari kaki kan? Jangan risau, ada cara dia kalo nak elak sakit. Kita kasi modify kasut getah ni!

Caranya:

1. Potong kasut/getah dibahagian jari kaki. Kasi berlubang. Tapi kalo kena air, stokin basah :p

2. Kasut getah tak selesa macam kasut hiking berjenama lain. So, kalau nak selesa pakai stokin tebal-tebal. Tapi, saiz kasut mesti beli yang besar sikit dari saiz kaki. Nanti nak pakai stokin tebal-tebal, takdela sempit :D
So, sape yang kaki hiking. Kasut Getah ni wajib ada satu! OK :D

Nota Kaki: Malim Gunung atau guide, pakai kasut ni jer lau hiking Kinabalu. ;)

OKbai,
AkuSeorangTraveler

13 comments

  1. salam bertandang dari blog khadijahmustafa a.k.a budak usrah
    thnks sbb share tips utk saya pulak bertravel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. terima kasih singgah teratak yg xberapa nak byk tips sebenarnya. sbb baru jugak dlm blog citer tentang travel ni :D salam kenal.

      Delete
  2. baru tau .. tq utk info ni ^-^

    *saya singgah & follow *19
    *zianaeunos.blogspot.my

    ReplyDelete
  3. done follow #20

    pernah pakai gak kasut ni waktu praktikal dlu;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq folow, nti sy folow balik. Praktikal buat ape kena pakai kasut getah ni?

      Delete
  4. Wah, kalau aktiviti air best ni. Steady je, tapi lama lama air bertakung.

    ReplyDelete
  5. perh hebat kakinya ... kih kih kih

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. kedai outdoor slalu ada jual. cari abe mat trading dkt shah alam. kedai runcit pun biasa ada gak jual. sbb kasut tu org bawak g berkebun slalunya

      Delete
    2. Kedai Abe Mat Trading/ Basecamp Shah Alam


      Address: 11 A, Jalan Keluli AL7/AL, Taman Perindustrian Bukit Raja Selatan, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia
      Phone: +60 17-979 4794

      Website: www.basecampmalaysia.com/

      FB Abe Mat: https://www.facebook.com/abe.trading

      atau sini


      Outdoor World Adventure


      Address:
      2, Jalan Dagang SB 4/2, Mines Wellness City, 43300 Seri Kembangan, Selangor, Malaysia

      FB: www.facebook.com/outdoorworldadventure

      H/P: +6019-3525484

      Delete

Latest Instagrams

© Aku Seorang Traveler. Design by Fearne.